Zapewne autyzm, większości z nas kojarzy się przede wszystkim z dziećmi, z którymi nie można nawiązać kontaktu, które wpatrzone w jeden punkt kołyszą się nieustannie lub z dziećmi wybitnie uzdolnionymi, jak to często ukazywane jest w filmach. W rzeczywistości tak nie jest do końca.
Autyzm nie jest chorobą, fachowo powinno używać się sformułowania spektrum autyzmu ASD, ze względu na to, że autyzm może przyjmować różną postać, od łagodnych objawów, po bardzo nasilone. Przyczyną tego są zaburzenia w pracy i rozwoju mózgu. U osób z autyzmem mózg pracuje w sposób niestandardowy, w zależności jak bardzo niestandardowy to wpływa to na stopień nasilenia zachowania i cech wynikających z autyzmu.
Autyzm można zdefiniować jako zaburzenie rozwoju, charakteryzujące się trudnościami w relacjach z ludźmi, komunikacji oraz powtarzalnym zachowaniem.
ASD diagnozowane jest 1 na 100 dzieci. Częściej występuje u chłopców, niż u dziewczynek. Stwierdzono również różnice między autyzmem u chłopców a autyzmem u dziewczynek.
OBJAWY AUTYZMU:
Mogą pojawić się już przed 3 rokiem życia. Nie istnieje całościowy wzorzec zaburzeń, jednak rodzice powinni zwrócić szczególną uwagę na niektóre zachowania dziecka, zależnie od wieku.
Można je podzielić na 2 główne grupy w których pojawiają się zaburzenia:
INTERAKCJE SPOłECZNE I KOMUNIKACJA. Osoby z autyzmem mają trudności:
POWTARZALNE/ usztywnione ZACHOWANIA. Czym się charakteryzują:
Postawienie diagnozy nie jest łatwe, stopień nasilenia objawów może być różny u dzieci. Tym bardziej, że prawidłowo rozwijające się dzieci też mogą przechodzić niektóre wymienione zachowania na pewnym etapie swojego życia. By móc stwierdzić ASD, lekarz opiera się na opiniach kilku specjalistów: psychologa, pedagoga, logopedy oraz psychiatry.
CZY ISTNIEJĄ RÓŻNE RODZAJE AUTYZMU?
Tak. W klasyfikacji rodzaju autyzmu, bierze się pod uwagę różne stopnie zaburzeń rozwoju intelektualnego lub upośledzenia czynnościowego/funkcjonalnego języka. Obecnie wyróżnia się:
CZY MOŻNA WYLECZYĆ AUTYZM?
Nie. Dziecko nie wyrośnie z autyzmu. Autyzm nie jest chorobą. Osoby z ASD po prostu funkcjonują w inny sposób. Wczesna terapia może sprawić, że dziecko pokona ograniczenia wynikające z zaburzenia. Dzięki temu w miarę dorastania będzie mogło lepiej radzić sobie ze swoimi nietypowym zachowaniem – nie pozbędzie się go, ale może nauczyć się nad nim panować i także je skutecznie ukrywać. Nie oznacza to jednak, że w każdym przypadku terapia odniesie identyczny efekt, ale terapia znacznie może poprawić stan dziecka.
DIAGNOZA DZIECKA: AUTYZM. CO ROBIĆ?
Proces pomocy dziecku najlepiej zacząć od udania się do terapeuty dziecięcego – psychologa lub psychiatry. Ważne, by terapeuta specjalizował się w całościowych zaburzeniach rozwoju. Ze względu na to, że u każdego dziecka poziom zaburzeń może się różnić, konieczne jest, by specjalista dokonał szczegółowej oceny poziomu rozwoju dziecka w każdej strefie. Dzięki temu, terapeuta może ustalić z rodzicami cel terapii i zaproponować ćwiczenia do wykonywania w domu z dzieckiem.
WAŻNE!!! Dziecko rozwija się przez cały czas, dlatego same wizyty u terapeuty nie wystarczą i proces wspomagania rozwoju spada w dużej mierze na rodziców.
JAK MOŻNA WSPOMAGAĆ ROZWÓJ DZIECKA NA CO DZIEŃ?
„…Najprostszą drogą do osiągania rezultatów jest systematyczne powtarzanie…”
Zatem, co należy robić:
Dzieci z ASD wymagają nieustannej opieki, ale cierpliwość i miłości ze strony rodziców oraz wsparcie specjalistyczne mogą przyczynić się do opanowania wielu objawów autyzmu. Im wcześniej podejmie się działania w tym kierunku, tym zazwyczaj efekty są lepsze.
Pamiętajmy, że osoby z ASD nie są chore, po prostu funkcjonują w inny sposób. Dajmy takim osobom wsparcie, zrozumienie oraz przestrzeń na ich sposób bycia. Im więcej będziemy wiedzieć na temat spektrum autyzmu, tym mniej się będziemy go bać.
KRS: 0000851291
REGON: 386603989
NIP: 6832110363
Rynek 1, 32-005 Niepołomice
Tel. 577-190-551 lub 577-190-555
Nr konta bankowego: PL 20 1090 1665 0000 0001 4670 5079
Santander Bank Polska S.A.
Z dopiskiem „darowizna”